lördag 30 januari 2010

Breathe Berlin, breathe!

Egentligen var detta inlägg tillägnat min egna blogg, men den här bloggen mår fan inte sämre av ett tamt upplivningsförsök. Snart kommer dessutom Onkel med sin recension på Wolves in the Throne Rooms Diadem of 12 Stars. Vi lever alltså.

Nåväl, dags för ljudbögeri deluxe.


För nån timme sedan gick jag ner i källaren för att sätta Spotify på prov. Jag lånade ett gratiskonto, laddade ner foobar och lyssnade.

Det går att höra skillnader mellan gratis-Spotify och en felfri FLAC-rip. Som jag nämnt så är den högsta diskanten området där det skiljer mest, en klar skillnad i briljans, fördel FLAC. I mellanregistret känns FLAC-filen luftigare, det blir inte lika grötigt som hos mp3-streamen. Sånt märks allra tydligast i gitarrbaserad musik... ja, sånt med dist. Samma gäller basfrekvenserna.

Jag passade även på att gå ett steg för långt och ställa Spotify Premium mot samma FLAC-fil. 320kbp/s mot okomprimerat.

Detta är inte speciellt relevant för dig som läsare (jag tror inte att någon av er lägger så stor vikt vid ljudkvalitén framför era datorer) men vafan, jag är ensam en lördagskväll och älskar dessutom att skylta med dyr utrustning. Så...


I hörlurar hör jag ingen som helst skillnad på kvalitén. Här har jag nog nått den punkt då utrustningen samt mina egna öron sätter stopp. För att verkligen kunna pinpointa skillnader måste lyssningen kosta snuskigt mycket, de hörlurar och omvandlare som jag har räcker helt enkelt inte till längre. Ja, och som sagt mina egna öron...

Hej och tack.

11 kommentarer:

Emppu sa...

Burmas förtryckta folk suckar av lättnad.

meh sa...

Meh meh... du börja!

Emppu sa...

Visst, och jag var faktiskt intresserad av just detta. Det visar sig ju bli ytterligare ett skäl för mig att inte skaffa Premium - Jag har ändå ingen nytta av ökningen i ljudkvalla.

En annan sak jag funderar över är detta: Borde man inte egentligen mixa om låtarna för varje kbps-nivå? Alltså, för maximal kvalitet på just varje nivå. Annars är ju varje sänking i antalet kbps per skund lika med en sänkning i låtens overall-kvalitet, istället för att mixa låten så att det som kommer fram på de lägre kvalitetsnivåerna också mixas fram. You see? Eller snackar jag skit?

meh sa...

Nja, teoretiskt skulle det gå men innebära en jävla arbetsbörda för mixtekniker/mastringstekniker. Skillnaderna är så små att en mix speciellt för Spotify, iTunes eller motsv. mest troligt inte skulle påverka lyssnarantalet nämnvärt. Trots allt är det tack vare enkelheten som folk lyssnar via Spotify och köper musik på iTunes. Inte kvaliteten.

Blev det luddigt?

Emppu sa...

Nej, men jag tänkte att om man länkar enkelhet och ekonomi ur ekvationen. Alltså, om Beatles vill att deras katalog ska låta optimalt för just iTunes, då borde de väl mixa låtarna med iTunes i åtanke. Eller en separat mix, alltså.

Emppu sa...

'Länkar enkelhet' WTF!? Jag vet faktiskt inte alls vad eller hur jag tänkte. Men andemeningen torde framgå.

Här är förresten några som önskar att de var QotSA.

(Paolo Robertos reklam på Spotify tar mig för övrigt farligt nära att gå över till Premium.)

Emppu sa...

Andra låten från den där Stunt-skivan får förresten verka perfekt exempel. Vem fan mixade den, liksom, Judas Iskariot?

meh sa...

I och för sig, de större bolagen kanske kan ha nåt intresse av det, men det skulle ändå... nej jag vet inte. Jag tror fortfarande att Beatles och Pink Floyd skiter i hur det låter på iTunes eftersom att deras favoritpublik (audiofilerna) inte bryr sig det minsta om Spotify och iTunes.

Angående Stunt:
Hahahahahahahahahahahaha. Gud så dåligt. Fast jag tror lite mer på Melvins och Masters of Reality som huvudinfluenser. Hur som helst så är det jävligt dåligt. Jävligt dåligt.

Emppu sa...

Helt utan Hommes sväng, I agree. Ja, utan allt annat också. Och sångaren låter som hamburgare, to cop a phrase.

meh sa...

I senaste numret av Studio skriver Olle Nilkasson en krönika om ljud, med rubriken "Snart låter musiken lika bra överallt".

Han leker med tanken att i framtiden kan mixtekniker göra sin mix av låten, spara den och sedan låta datorn köra låten genom ett gäng olika presets med olika equalizers osv.

Sen bakar man in den informationen i den digitala låten, tillsammans med en kodsnutt som gör det möjligt för den tilltänkta spelaren att välja rätt eq-preset för att få bästa resultat.

Lite som att man skulle få med lite utrustning för varje skiva man köpte, så allt låter optimalt i sin miljö.


Ballt.

Sakira sa...

Wow thats extremely wonderful I actually have detected a brand new app this app spotify is nice and that i have started gazing it.Thanks for the assistance and suggesting the matter i'll travel with it.Keep publication and writing new article.